Azië - De voorbereidingen

Een lange reis vereist behoorlijk wat voorbereiding, tenminste, als je in Azië niet volledig in de diepte gegooid wilt worden. De laatste maanden heb ik daarom niet stilgezeten. Aangezien m'n initiële reisbestemming China was, heb ik eerst uitgebreid gezocht naar een reisorganisatie die de plekken aan zou doen die ik wilde zien. Uiteindelijk kwam ik, net als vorig jaar, bij Shoestring terecht, met een interessante reis naar China en Tibet. Lange tijd was het onzeker of deze wel door zou gaan, omdat het aantal deelnemers vrij laag bleef. Gelukkig bleek vijf later voldoende te zijn. Toen ik vanwege enkele personen geïnspireerd raakte om ook de andere landen in Zuidoost Azië te bezoeken, ben ik me in die landen gaan verdiepen. Al snel kwam ik er achter dat deze landen inderdaad enorm interessant waren. Dus ben ik op internet nog meer gaan lezen op landenpagina's en reisblogs. Daarnaast heb ik enorm veel informatie kunnen halen uit de Yellow Bible: de Lonely Planet over Southeast Asia. Ook Google Earth en Maps werden er veelvuldig bijgehaald. Langzaamaan kon ik m'n route een beetje gaan uitstippelen (welke te lezen zal zijn in een ander verhaal) en ook op zoek gaan naar vervoersinformatie en enkele hostels voor de eerste dagen van het echte backpackavontuur.

Naast deze voorbereidingen heb ik ook enkele dingen aangeschaft die mijn verblijf zo prettig mogelijk moeten maken. Al langer wilde ik een eigen fototoestel hebben, dus ben ik nu de bezitter van een mooie spiegelreflexcamera (Nikon D60). Het afgelopen jaar heb ik al aardig wat testfoto's kunnen maken, dus dat zal vast goed gaan komen. Ook was m'n oude mobiele telefoon aan vervanging toe, dus beschik ik nu over een luxe smartphone (HTC Touch Pro2) waar ik van alles en nog wat mee kan doen en veel informatie, zoals digitale reisgidsen, op heb gezet. Daarnaast heb ik nog gewone praktische dingen gekocht, zoals een EHBO-setje, een handige portemonnee, kleine sneldrogende handdoekjes en een lakenzak.

Verder ben ik achter diverse visa aangegaan. Zo had ik er eentje nodig voor China, maar ook voor Vietnam. Voor Thailand leek het me ook wel handig om alvast een visum aan te vragen, aangezien dat weer eventuele problemen daar scheelt. Zodoende ben ik dus langs enkele ambassades hier in Den Haag gefietst en bevat mijn paspoort nu al enkele stickers.

Tenslotte moest ik nog aan mijn eigen veiligheid denken. Daarom ben ik de laatste maanden meerdere keren naar de GGD en het LUMC gegaan om vaccinaties te halen. Ten eerste had ik de vervolgprik van hepatitus A nodig, waarvan ik de eerste vorig jaar voor Egypte al had gehaald. Daarnaast nog een prik voor buiktyfus, twee prikken voor hepatitus B (de derde gaat wegens tijdgebrek niet meer lukken, wat overigens niet heel erg is) en drie prikken voor rabiës (hondsdolheid). Met deze laatste serie heb ik twee dagen (in plaats van één dag) de tijd om een arts te vinden als ik gebeten word door een geïnfecteerd beest, voordat ik het loodje leg. Een prik voor tuberculose werd me ook aangeraden en zelfs nu nog (na drie maanden) zit er een wondje op m'n linkerschouder. Zoals je wel kunt lezen ben ik dus aardig lek geprikt met vaccinaties. En over prikken gesproken: ook neem ik een aardig voorraadje malariapillen mee, voor het geval ik ter plekke geprikt word door een malariamug. Door elke week een pil te slikken, zou dit geen nare gevolgen met zich mee mogen brengen.

En tot zover m'n belangrijkste voorbereidingen. Uiteraard zijn er wel meer kleine dingen, maarecht noemenswaardig zijn ze niet. Ik denk dat ik het hiermee in ieder geval wel een tijdje kan uitzingen!