Daintree National Park & Cape Tribulation

Dag 6: Kangoeroes, regenwoud en een parelwit strand

Woensdag 21 oktober 2015

Vanochtend ging de wekker alweer vroeg, aangezien ik een volledig dagprogramma had gepland. Iets voor zevenen werd ik al opgehaald door gids/chauffeur Russell, die me vandaag met een wisselend aantal personen verschillende plekken ten noorden van Cairns zou laten zien. Maar voordat we aankwamen in Port Douglas, hadden we eerst nog een lange weg te gaan, waarbij we in zowel Cairns als bij de stranden iets noordelijker nog twee Britse meiden, een familie Indiërs en een stel ophaalden. De weg volgde door een groene bergachtige omgeving langs de kust. Toch was dit weer compleet anders dan de Great Ocean Road. Tropische bomen waren overal te vinden, maar ook reden we langs vele grote plantages met suikerriet, waarlangs een kleine spoorbaan liep waarover het geoogste riet in wagons werd afgevoerd. Russell vertelde ons onderweg over de omgeving: de universiteit waar we langs reden, de natuur in de omgeving, en waarom er zo weinig golven aan de kust waren te bekennen. Dat laatste was makkelijk te verklaren, aangezien het Great Barrier Reef, het grootste rif ter wereld, dat hier langs de volledige kust van noordelijk Queensland ligt, alle golven van de oceaan tegenhoudt. Onderweg kwamen we ook, net als in Victoria, wel vaker bordjes tegen om op te passen voor overstekende kangoeroes. Deze bordjes zijn hier net zo standaard als de bordjes met herten bij ons. Wellicht leuk om te weten is dat er in het land twee keer zoveel kangoeroes te vinden zijn als Australiërs. We kwamen uiteindelijk aan in Port Douglas en maakten onze eerste stop bij het Wildlife Habitat hier, een kleine dierentuin met allerlei unieke dieren uit Australië. We kregen een uur de tijd om hier rond te kijken, wat uiteindelijk erg leuk bleek te zijn. De vele vogels die rondvlogen zagen er mooi uit, de krokodillen zaten er nogal stilletjes bij en de koala’s zaten ook maar heel rustig in een paar bomen, maar het hoogtepunt was de aanwezigheid van behoorlijk wat wallaby’s en kangoeroes. In een bepaalde zone liepen deze allemaal vrij rond, of beter gezegd: ze sprongen rond. Wat was het geweldig om tussen deze fascinerende en lieve beesten te zitten! Ze waren erg nieuwsgierig en kwamen op je af, snuffelden een beetje aan je, lieten hun hoofd op je benen rusten, keken recht in de lens van je camera en vonden het helemaal niet erg als je ze aaide. Enkele moeders hadden kleintjes, die ze soms meedroegen in de buidel, of anders juist lieten drinken uit de buidel. De kleintjes speelden zelfs met hun moeder, en vonden het totaal niet erg als ik meedeed. Qua kop waren het net hertjes, maar qua karakter net als honden en katten. Jammer dat je ze niet kon meenemen!

Onze volgende bestemming van vandaag was de Mossman Gorge, een bepaald gebied met jungle een stuk verderop. We stapten over op een ander lokaal busje, dat ons naar een hoger gelegen gedeelte bracht, waar we een korte wandeling door de jungle hebben gemaakt. Een regenwoud staat bekend om de hoge bomen met een enorm bladerdek, en dat was hier ook duidelijk te zien. Tevens waren er verschillende bomen die helemaal omsingeld waren door takken die van de boom leefden. Net als bij het hostel in Cairns het geval was, hoorden we hier ook insecten zoemen. We zagen ze echter niet, op een grote spin na die heerlijk in z’n web zat bij het bezoekerscentrum. De tocht voor ons ging verder door het Daintree National Park, een enorm regenwoud aan de kust dat net als het Great Barrier Reef op de beschermde lijst van Unesco staat. Het blonk uit in allerlei unieke natuurlijke aspecten, waaronder de beschermde dieren en de geologie. De weg door de jungle was slingerend, maar het uitzicht was wel erg mooi. Uiteraard vroegen we ons allemaal af welke van de vele bomen nou de Daintree was, maar het bleek dat dit park vernoemd was naar iemand die zo heette, en er helemaal geen boom met die naam bestond. De rit bracht ons, langs allerlei campinge, jungle lodges en een rivier die we met een ferry moesten oversteken, naar Cape Tribulation aan de kust, waar ons een lunch werd voorgeschoteld. Hier bleek dat kangoeroes niet alleen maar heel lief zijn, maar ook heel erg lekker! De biefstuk die we kregen voorgeschoteld was (bewust) nog deels rauw van binnen, maar de zachte milde smaak was erg fijn. Er was na de lunch nog genoeg tijd over om van het strand van Cape Tribulation te genieten. Het helderblauwe water spoelde rustig op het parelwitte strand aan. Meteen daarnaast zorgde de groene jungle met z’n hoge bomen, tezamen met verschillende palmbomen op het strand, voor hele mooie plaatjes. Het weer zat ons ook heel erg mee! Sterker nog: het was een prachtige, warme en zonnige dag, waarbij de temperatuur toch zeker bij de 30 graden lag. Tussen de gevallen kokosnoten –er sterven in Australië meer mensen door kokosnoten dan door krokodillen- konden we even relaxen alvorens we verder reden naar Alexandria Lookout, waar we vanaf grote hoogte konden uitkijken over de jungle en oceaan. Het laatste deel van de tour bestond uit een river cruise. Een uur lang zaten we op een boot om op zoek te gaan naar krokodillen. Nadat we enkele vogels hadden gespot, zoals een kingfisher en een witte reiger, kwamen we er eindelijk eentje tegen. Stilletjes lag ‘Scarface’ op het droge om zich op te warmen in het felle zonnetje. Het was een mannetje dat een litteken had op z’n gezicht en in z’n bek maar een paar tanden had zitten; hij zat in een wisselfase. Het indrukwekkende beest van zo’n 4 meter lang konden we enige tijd bewonderen, terwijl we uitleg over krokodillen kregen. Hierna was de tour helaas voorbij en was het weer tijd om huiswaarts te keren. Het duurde echter wel even voordat we allemaal weer bij onze verblijfplaatsen waren gedropt.

In de avond liep ik nog wat door Cairns heen om op zoek te gaan naar eten. Opnieuw waren vele winkeltjes nog open, waaronder eentje die allemaal verkleedspullen verkocht. Zij waren al helemaal voorbereid op Halloween volgende week. In het hostel reorganiseerde ik m’n tas, aangezien ik morgen alleen het broodnodige mee zal nemen naar de boot. Drie dagen lang zal ik gaan duiken in het Great Barrief Reef! Ik heb er zin in!

grace

Hai jassin..Wat een avontuur weer..Zo dichtbij de kangeroes en krokodillen..
Je hebt toch wel een veiligheidshelm op voor de vallende kokosnoten?Hahaha

grace

veel plezier bij het duiken in het Great Barrief Reef en verheug me op je volgende avontuurlijke belevenissen..die jij met ons deelt..xxxxx

pap

Australië lijkt wel een open dierentuin, en het grootste rif moet wel heel bijzonder zijn, ben benieuwd naar je foto's. Dat je daar gaat duiken maakt het verhaal heel compleet. Veel duikplezier...

Moelai

Ohh wat gaaf om zo dichtbij die wallaby's en kangaroes te komen en dat je ze geaaid hebt!!! En dan ook nog eens een krokodil spotten, geweldig!