Hong Kong, deel 2

Dinsdag 3 november 2009
Dag 31: Een dag met een staartje

Na twee drukke dagen in downtown Hong Kong en een ietwat mindere nacht besloot ik om het vandaag rustig aan te doen. In plaats van steeds van hot naar her te rennen, heb ik slechts één locatie uitgekozen om de gehele middag te blijven: Hong Kong Disneyland! Stiekem had ik hier eigenlijk wel zin in en ach, nu heb ik er in ieder geval de kans voor (en als ik het niet gedaan had, had ik er achteraf vast spijt van gekregen). Via twee metro's en de Disneyland Resort Train (welke ramen had in de vorm van Mickey's hoofd) kwam ik om 11.30 uur aan. In eerste instantie vond ik het wat laat, maar wat later merkte ik dat dat best meeviel. Ten eerste vanwege de drukte: ik geloof dat de verhouding personeel/bezoeker vandaag 1 op 4 was. (Bij alle attracties was dus geen of nauwelijks een rij, zodat je lekker snel aan de beurt was.) Ten tweede omdat het aantal attracties aan de erg lage kant is. Wie een Disneyland Parijs verwacht (of Amerika, maar die ken ik niet), komt bedrogen uit: het is hier vele malen kleiner (zelfs het kasteel). Naast Main Street USA heb je Adventureland, Fantasyland en Tomorrowland. Uiteraard waren hier wel voldoende winkeltjes en restaurantjes te vinden en klonk overal vrolijke muziek. Toch heb ik me 's middags prima weten te vermaken met een boottochtje door de jungle, een muzikale 3d film, de boomhut van Tarzan, een autorit, het schieten met Buzz Lightyear, It's a small world, een rit door het 100-bunderdbos, een ronddraaiend ruimteschip en kop en schotel. (Space Mountain, de enige volwassen attractie, was vanwege onderhoud gesloten.) Daarnaast waren er nog enkele leuke shows, welke zeker de moeite waard waren: een muzikale awardsshow over allerlei Disney-films en een verkorte muzikale versie van The Lion King. Daarnaast trad het High School Musical team nog op en was er uiteraard de middagparade. Vast allemaal niet spectaculair om zo te lezen, maar wel allemaal leuk om een keer meegemaakt te hebben. Maar daarvoor hoef je dus echt niet helemaal naar Hong Kong te komen. Na dit Disney-festijn nam ik de trein weer terug naar m'n kamer, waar ik tegen etenstijd arriveerde. Wat later vertrok ik weer om op zoek te gaan naar een restaurant om te eten. Ik vond een goede, maar heb er wel lange tijd moeten wachten op een plekje, want het was er ontzettend druk. Het Shanghaiaanse eten (erg dikke noodles met vlees en groente) was het wachten gelukkig wel waard. 's Avonds heb ik nog een kijkje genomen op de avondmarkt in Jade Street, welke ontzettend smal, maar wel erg lang was. Hier verkochten ze weer eens enorm veel troep aan alle (met name Britse) toeristen. Terug in het hotel heb ik nog veel te lang zitten kletsen met m'n Koreaanse kamergenote Kate, waardoor ik uiteindelijk laat ging slapen.

Woensdag 4 november 2009
Dag 32: Hong Kong is hip

Na een ontbijtje op m'n kamer (brood van de supermarkt) ben ik met Kate op de culturele toer geweest. Het was m'n laatste dag in Hong Kong en ik wilde de belangrijkste resterende dingen zien. Vier musea vielen hier ook onder, welke (niet geheel toevallig) vandaag gratis waren te bezoeken. Als eerste stond het kunstmuseum op het programma, waar ik voor het eerst echte mooie Chinese schilderingen kon bekijken. Een hele afdeling had zeer gedetailleerde schilderingen van inkt op rollen rijstpapier, wat er erg mooi uitzag. Hier waren Chinese dorpjes op te vinden met al hun inwoners. Hierna hebben we het geschiedenismuseum bezocht, waar we via enkele hallen door de tijd heen zijn gevlogen met de geschiedenis van de stad. Het museum was mooi aangekleed met allerlei voorwerpen uit de diverse eeuwen, waardoor het zeker de moeite waard was. Ook was het grappig om een afbeelding te zien die halverwege de 19e eeuw vanaf Victoria Peak was gemaakt: de layout van de stad was duidelijk te herkennen, maar het was er toen vele malen lager! In het wetenschapsmuseum hebben we vervolgens een tijdje rondgedoold en hier en daar wat gespeeld met interactieve objecten. Ook de spiegelhal (met veel spiegels in aparte opstellingen waardoor je steeds wat anders zag) was erg lollig. Als laatste brachten we nog een bezoekje aan het kleine luchtvaartmuseum. Na een rustpauze op de hostelkamer gingen we onze eigen weg. Met de ferry reisde ik naar Hong Kong Island, waarvan ik het oostelijke gedeelte (Causeway Bay) nog niet gezien had. Na aankomst liep ik een rondje om het grote conferentiecentrum en het cultureel centrum, om vervolgens door nachtclubstraat en badkamerstraat te lopen en even verderop een restaurantje te vinden om te eten. Deze had wel iets weg van een McDonalds, maar dan met Aziatisch eten. Het was er in ieder geval spotgoedkoop (heb maar 29 HKD betaald), het eten was meteen klaar (lees: het was al klaar) en de visfillet met rijst, groente, maissaus en varkensvlees was nog lekker ook! En m'n simpele tafel had zelfs een ingebouwd tv'tje! Met een volle maag kon ik weer verder. Toen ik bij Times Square en Causeway Bay aankwam, kwam ik in aanraking met het hippe Hong Kong dat ik in gedachten had voordat ik naar deze stad kwam. Hier waren vele hoge gebouwen (alhoewel die overal op Hong Kong Island zitten), was er veel neonverlichting, waren er massa's mensen en ontelbaar veel winkels. Ik had geen zin om alle winkelcentra in te gaan, aangezien winkelen niet echt m'n ding is en ik Harbour City vorige keer wel genoeg vond. Daarom liep ik door naar het Victoria Park, waar op zich weinig te beleven viel, behalve het bekijken van tennissers en joggers. Uiteindelijk ben ik teruggelopen naar de pier, waar ik de ferry terug nam. Op de kamer maakte ik kennis met een nieuwe derde kamergenoot, welke ook Nederlands bleek te zijn. Maar helaas was het voor mij alweer de laatste avond in deze wereldstad, aangezien ik morgenmiddag het vliegtuig zal nemen naar Hanoi, Vietnam.

Reacties

Reacties

Henk en Grace

Na zoveel indrukken en avonturen in China, Tibet en Hong Kong deel1, mag je best relaxen in Hong Kong Disneyland.
Hoezo een simpel tafel met ingebouwde tv-tje.???????? Nog nooit hier gezien. Lijkt me wel cool.
Bye bye Hong Kong and hello Hanoi.
Goede reis en groetjes uit Aalten.

mama

Welkom in Vietnam (Hanoi)
liefs van onsxxx

papa

Hoi gozer, wat een wereldstad is Hong Kong, je komt ogen en oren tekort. Die hoge gebouw, waar je was geweest, zal 1000x mooier zijn, dan de reuzerad in London. Schitterende en fantastische foto's. Geniet er nog van en kijkt je uit in Hanoi.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!