Guangzhou

Vrijdag 30 oktober 2009
Dag 27: Het begin van het einde

Deze extra dag in Yangshuo was eigenlijk niet nodig geweest, omdat we alles ondertussen wel hadden gedaan. 's Ochtends hebben we rustig aan gedaan met het ontbijt (en de verkopers aan tafel ook opnieuw rustig genegeerd). Om 12 uur moesten we uitchecken, dus hebben we de tassen in het hotel achtergelaten om vervolgens naar een restaurantje te gaan voor alweer een lunch. We namen het dakterras, van waar we een leuk uitzicht hadden op de daken van winkeltjes en huizen. De versgebakken appeltaart liet ons goed smaken. Aangezien het vandaag weer iets helderder was dan gisteren, besloten we als middagvulling nogmaals een boottochtje te maken. Na goede onderhandelingen wisten we twee open bamboebootjes met een motor te regelen, welke aan elkaar werden gebonden. Hierna volgde een heerlijk ontspannen tocht van iets meer dan twee uur over de Li. Onderweg genoten we van het mooie uitzicht op de bergen, de buffels, eenden en de locals in het water en de rust. Op dit stuk rivier waren namelijk nauwelijks andere toeristen te bekennen. Eenmaal terug hebben de dames een voetmassage ondergaan, terwijl wij mannen boekjes probeerden af te dingen, wat nog zeer goed slaagde ook. Ik heb hier zelf nog een klein statiefje voor m'n camera weten te scoren, aangezien dat soms nog best nuttig kan zijn. In een restaurantje hebben we vervolgens snel een maaltijd gegeten, waarna we om 18.30 uur in een bus stapten die ons naar het station van Guilin bracht. Om 20.30 uur vertrokken we voor een laatste rit met een hardsleepertrein, ditmaal met Guangzhou (Canton) als eindbestemming. Daar zullen we morgen dan onze laatste dag beleven en krijgen we de kans om onze laatste yuan-biljetten uit te geven.

Zaterdag 31 oktober 2009
Dag 28: De laatste dag van de China en Tibet reis

Guangzhou: een redelijk moderne metropool van meer dan 3 miljoen mensen. Opnieuw waren we getuige van een van de vele contrasten waarmee de reis van de afgelopen maand vol stond. Na een gezellige avond in de trein, met een hapje en een dranke, en een prima nacht slaap, arriveerde onze trein om 8.40 uur in het eindpunt van onze reis. Alhoewel de rest van de groep al in de stemming was om morgen huiswaarts te keren, hadden we nog een een laatste dag te besteden. Na een trage check-in bij het hotel (er waren wat problemen met overboekte kamers vanwege een conferentie) konden we ons gelukkig wat later toch nog opfrissen. Vervolgens zijn we met z'n zevenen door een drukke straat naar een van de bekende winkelstraten gelopen. Het was hier echter enorm en voor de winkelliefhebber is dit met recht een shoppingwalhalla. En aangezien het vandaag zaterdag is, was half Canton hier te vinden: het was ontzettend druk. De lange (deels voor verkeer afgesloten) straat (maar ook de vele zijstraatjes) stond vol met moderne winkels en shoppingmalls. Het meeste was gericht op kleding, maar er waren ook genoeg andere zaakjes en eetgelegenheden. De sfeer hier was totaal anders dan in de winkelstraatjes van de afgelopen dagen. Toen was namelijk alles op toeristen gericht, terwijl je hier 'ongestoord' kon rondlopen tussen de moderne Chinese bevolking (nou ja, als je niets hebt tegen de vele mensen, de luide muziek en het klappende winkelpersoneel). Op een plein waren zelfs moderne breakdance-optredens aan de gang. Na lang te hebben rondgelopen, gingen we terug naar het hotel, waarbij ik lekker even heb uitgerust. Later die middag ben ik nog een stuk de andere kant op gelopen, waar ik in het shoppingwalhalla voor elektronica terecht kwam. Terwijl ik elders deze reis geen elektronicazaak had gezien (m.u.v. de veel kleinere parelmarkt van Beijing), zag ik hier meer computers, printers, moederborden, geheugenkaartjes, navigatiesystemen, etc. dan ik ooit tevoren bij elkaar had gezien. Om 18.00 uur zijn we met de gehele groep van negen (Kerry's groep met Riek, Johan, Nalika en Remko, en Leon's groep met Gwennie, Rolph en ik) voor de laatste keer uit eten geweest. Terwijl de andere groep Kerry als afscheidscadeau een kikkerspaarpot met fooi gaven, gaven wij naast fooi nog een flesje bier aan Leon (dit drinkt hij zeer graag en veel), samen met een sleutelhanger van een kippenvoetje (dit eet hij zeer graag en veel). Op zijn beurt gaf Leon ons onze eigen namen in Chinese karakters, welke hij op een stuk rijstpapier had gekalligrafeerd. Dit vonden we allemaal prachtig en deze zal thuis zeker ingelijst gaan worden! Vervolgens genoten we aan onze draaitafel voor het laatst van een heerlijke Chinese maaltijd, welke ditmaal uit de milde Cantonese keuken kwam. Het varkensvlees, de lotus, de garnalen, de haai en de andere heerlijke gerechten lieten ons goed smaken. Vervolgens was het tijd om afscheid te nemen van Leon, die morgen een zeer vroege vlucht zal maken terug naar huis (alhoewel het voor ons niet veel beter is, aangezien we om 7.00 uur al klaar moeten staan). Wij konden ons vervolgens klaarmaken voor een laatste nacht in China. Gelukkig zijn het prima kamers, dus dat moet vast goed gaan komen. Met veel plezier kijk ik in ieder geval terug op de laatste maand, terwijl ik me blijf verbazen over de hoeveelheid dingen die we hebben gedaan in die tijd. Het was een prachtige en gevarieerde reis, waarvoor ik Shoestring en Henan Tourism Group erg dankbaar voor ben. De hotels waren prima, de locaties waren leuk, de tripjes waren geweldig, de omgevingen waren adembenemend, de mensen waren vriendelijk, het weer was mooi, de groep was gezellig. De reis was gewoon helemaal top! Alhoewel ik natuurlijk lang niet alles van China en Tibet heb gezien, heb ik in ieder geval wel een ontzettend goede impressie gekregen van het land en de bevolking, en met verbazing de vele contrasten aanschouwd. Een terugkeer naar dit land in de toekomst, om het oosten bijvoorbeeld te bezoeken, zal ik dan ook zeker niet uitsluiten!

Inge en Richard

Jassin we hebben al jou verhalen gelezen tot nu toe,wat een superreis, nog vele mooie en spannende momenten ,geniet ervan, tot later.

groeten Inge en Richard.

mama

Welkom in Hong Kong lieverd
liefs van ons

Stefan

Moet nog een aantal verhalen inhalen, maar het klinkt allemaal erg bijzonder inderdaad! De foto's zijn in ieder geval top ^^

Groeten,

Stefan

Henk en Grace

Voor ons was, dankzij jouw reisverhalen en foto's over China en Tibet, een genot om dit op deze wijze mee te mogen beleven.Toppie en onwijs gaaf Jassin.
Wij hopen dat je reis in Hong Kong natuurlijk net zo adembenemend en avontuurlijk mogen zijn.
Heel, heel veel plezier daar en we keep in touch.

Groetjes uit Aalten

alice

haai jassin, jij eet telkens super lekker nu wij hebben ook super gegeten bij sarina met je ouders en we hebben een gezellig weekend gehad in scheveningen.
veel sucses met het verdere reizen greetings uit assen

papa

Hoi gozer, ben zeer benieuwd naar al die andere foto's van China en Tibet. Je hebt een supergave China-reis gehad, en nu op naar de volgende avontuur. Goede reis nog naar Hong Kong.