Azië - De route

Hieronder bevindt zich een overzicht van de landen en de belangrijkste locaties die ik wil aandoen tijdens mijn reis. De route is ook te vinden op de kaart.

Met Shoestring zal ik met een groep vanaf 4 oktober 29 dagen lang door China en Tibet reizen. Hierbij hebben we een gids en zijn de hotels en het vervoer al helemaal verzorgd. Overdag zal de gids ons langs de hoogtepunten van het land leiden. We zullen beginnen in de hoofdstad Beijing, waar we o.a. de Verboden Stad en de Chinese Muur zullen bezichtigen. De reis gaat verder langs het terracottaleger van Xi'an, waarna we de hemeltrein naar de hoogvlakten van Tibet nemen. Na het bezichtigen van diverse kloosters gaan we terug naar China en bezoeken we het Stenen Woud en het platteland rondom Yangshuo. De reis wordt afgesloten in de stad Guangzhou, ook wel bekend als Kanton. Terwijl mijn groepsgenoten van daaruit terug naar huis gaan, wil ik de trein naar de bruisende stad Hong Kong nemen, om daar enkele dagen te verblijven.

Met het vliegtuig zal ik dan naar Hanoi vliegen en me storten in het leven van een backpacker. Met tripjes hoop ik de bergvolkeren in het noorden van Vietnam te zien en de prachtige kalkstenen eilanden van de Halong Bay. Centraal Vietnam staat bekend om zijn gezellige kustplaatsjes, zoals Hoi An. In het zuiden ligt Ho Chi Minh City, van waaruit je oog in oog kunt komen te staan met het grimmige oorlogsverleden. Daarnaast is er nog te varen door de Mekong delta.

Een andere vlucht zal me naar Bangkok brengen, het Mekka voor backpackers en de start van mijn reis door de noordelijke helft van Thailand. Bangkok zelf kent al enkele mooie tempels, maar in noordelijkere plaatsen, zoals in Sukhothai en Ayutthaya, schijnen nog mooiere te zijn. Dieren en mooie natuur hoop ik te spotten in een van de nationale parken. In Chiang Mai hoop ik vervolgens in contact te kunnen komen met olifanten.

Over land wil ik dan het noorden van Laos intrekken, een land dat nog relatief primitief en onontdekt is. Hier ben ik van plan enkele jungletochten te maken en over de Mekong te tuben vanuit Luang Prabang. Met wat geluk kan ik bij de 4000 eilanden in het zuiden van het land nog een zeldzame dolfijn spotten.

Het plan is om dan Cambodja in te gaan, een land dat voornamelijk bekend staat om het gigantische en indrukwekkende tempelcomplex van Angkor. Wellicht dat ik hier met een fiets doorheen kan rijden. Vanuit de hoofdstad Phnom Penh kan ik bij de Killing Fields kennis opdoen van de tragische gebeurtenissen uit het verleden.

Per bus hoop ik dan Thailand opnieuw binnen te gaan, om langs de prachtige kust, via Bangkok, naar de zuidelijke staart te rijden naar nog mooiere strandjes (die vaak op eilandjes liggen, zoals Phuket, Ko Samui, Ko Phi Phi). In dit paradijs kan ik dan heerlijk relaxen en snorkelen in de kleurrijke zee.

Na een vlucht naar en een bezoek aan de metropool Singapore zal ik het vasteland van Maleisië verkennen. Met de jungletrein wil ik door het Taman Negara reizen, waarna ik via het platteland van de Cameron Highlands naar de hoofdstad Kuala Lumpur wil gaan, welke bekend staat om de Petronas Twin Towers.

Vliegend hoop ik dan Kuching binnen te komen, de zuidelijke stad van Maleisisch Borneo, waarna ik avontuurlijke jungletrekkings kan ondernemen en mooie boottochtjes kan maken. Via het kleine sultanaat Brunei kan ik m'n route vervolgen naar de noordelijke hoofdstad Kota Kinabalu, waar ik nog genoeg puf hoop over te hebben om de berg te beklimmen. Daarna hoop ik aapjes te kunnen kijken in de jungle.

En dat was het wel zo'n beetje (alsof het nog niet genoeg was). Alhoewel mijn plannen groots zijn, ligt alleen de eerste maand echt vast. De reis daarna heb ik wel uitgestippeld, maar het hangt van diverse factoren af of de route blijft zoals ik hem nu bepaald heb. Als ik het niet leuk ga vinden, of ik de reis te lang vind duren, kan ik altijd naar huis. Als m'n geld op is, moet ik wel terug. Hoe lang ik dus uiteindelijk weg blijf, is nog een grote vraag. Zelf schat ik op 5 à 6 maanden, gezien het aantal landen en de tijd die je maximaal in een land kunt verblijven vanwege je visum. Met de huidige route verwacht ik sowieso geen visumproblemen te krijgen bij de grenzen, maar je weet maar nooit, dus wijzigingen kunnen altijd optreden. Daarnaast liggen de exacte dorpjes in de landen nog niet vast, omdat je ter plekke altijd wel op andere gedachten gebracht kan worden door (ervaringen van) medereizigers. Op dit moment hoop ik echter de hele route te kunnen afleggen en het maximale uit deze indrukwekkende landen te halen. Ik heb er in ieder geval ontzettend veel zin en hoop dat jullie net zo'n zin hebben om mee te lezen! Over zo'n 3 weken hoop ik mijn eerste blog vanuit China te posten. Hopelijk tot dan!

Reacties

Reacties

maureen

jassin,

heel veel plezier tijdens de reis. geef alles de tijd om op je in te werken het zijn zulke mooie landen. zet je nog foto's op de site. het is leuk om later een fotoboek af te laten drukken met jouw verhaal erbij.

Groetjes vanuit een zeer regenachtig Marseille vanaf het vliegveld om weer naar huis te keren.
Maureen

Teus Beekhuizen

Dat ziet er heel goed uit, ik krijg zo weer zin om mee tegaan ! Een hele fijne verjaardag en en hele Goede reis. Liefs van mij Teus

Grace en Henk

Hoi Jassin,
We vinden dat je een mooie site gemaakt hebt en zullen je reis op de voet volgen.
Ondanks de vertraging van je heenreis, ben je als het goed is nu aangekomen in het land van de rijzende zon.
Heel veel plezier bij alle ontdekkingen die China biedt en pas goed op jezelf op.

Groetjes,

Grace en Henk

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!