Flores & Tikal

Dag 16: Tempels in de jungle
Zaterdag 25 oktober 2014
Na vieren ging bij de meeste personen de wekker al af. In een enkele kamer echter niet vanwege vastgelopen telefoons (vermoed werd dat deze nu al in de war waren met de wintertijd dit weekend), waardoor we iets later dan de geplande 5 uur vertrokken. Onze trip op deze vroege ochtend was Tikal, één van de mooiste en bekendste Maya-steden van Centraal-Amerika. Het was de laatste Maya-stad die we zouden aandoen deze reis en ze hadden een hele mooie voor het laatst bewaard. We kregen een lokale gids toegewezen, die ons gedurende de vierenhalf uur die volgde vertelde over de uitgestrekte jungle en de ruïnes die hierdoorheen verspreid lagen. Tikal was anders dan de voorgaande steden omdat het hier één grote jungle was en geen klein gebied waar grasvelden lagen met hier en daar een tempel. Onze gids was een echte man van de jungle en daardoor weken we vaak van de officiële paden af om daarvoor in de plaats smalle en dichtbegroeide junglepaadjes te nemen. Dit zorgde wel voor een veel avontuurlijkere ervaring. De tocht was leuker en mooier dan die van gisteren. Qua temperatuur en klimaat was het ook stukken beter uit te houden. Qua beestenboel zagen we ook het een en ander. Uiteraard waren er genoeg insecten, maar in de boomtoppen zagen we ook vele mooie vogels, waaronder enkele kleurrijke papegaaitjes. Daarnaast spotten we twee families van lokale neusbeertjes, met een lange snuit om naar mieren te zoeken. De gids wist op twee plekken ook nog een schorpioen en vogelspin te vinden, die hij vol trots aan ons liet zien. We konden ze tevens vasthouden of over ons heen laten lopen voor een foto. Op diverse plekken in de jungle doemden grote hoge tempels uit het verleden op. Nog niet alles was opgegraven en hier en daar zagen we ook restauratiewerkzaamheden, maar wat er wel te zien was, was erg indrukwekkend. We begonnen met een relatief kleine tempel waar we via de oorspronkelijke hoge stenen trappen omhoog konden klimmen. Bij de hoogste tempel van 70 meter was de oorspronkelijke trap te gevaarlijk en was er een houten trap aan de achterkant gebouwd. Boven viel er aan de tempel, welke tevens een graftombe was, qua inscripties en versieringen niets te zien, maar het uitzicht over de jungle was wel prachtig. Overal om ons heen zagen we de wilde begroeiing van tropische bomen en op sommige plekken staken andere torens uit het Maya-tijdperk door deze toppen heen. We verbaasden ons erover hoe dit ooit gebouwd heeft kunnen worden en hoe het is gekomen dat de oude Maya-beschaving plotseling heeft kunnen ophouden met bestaan. Er is niemand die daar een precies antwoord op kan geven. We zagen nog enkele andere grote tempels, waarvan we sommige wel en andere niet konden beklimmen. Dit was gedaan vanwege de kwaliteit van de trappen, welke niet altijd even goed was, wat in het verleden had geleid tot twee fatale valpartijen. Qua bouwstijl hadden de tempels overeenkomsten met degene in de andere steden, maar het grote verschil was dat ze beduidend hoger en smaller waren. We eindigden op het centrale plein, waar behalve twee hoge tempels (inclusief de klassieke tempel die je op elke foto ziet) ook kleinere gebouwtjes stonden, evenals enkele gedenkstenen aan oude koningen. Al met al was het een zeer geslaagde en interessante ochtend, waarbij het ons op was gevallen hoe weinig andere toeristen we waren tegengekomen. Ook de souvenirwinkeltjes bleven beperkt tot degene bij de ingang.
Met de bus reden we terug naar het meer, waar we een stop maakten bij een hotel aan het water. Hier konden we niet alleen gaan lunchen, maar ook het water in duiken. Het zag er hier leuk uit, met riet en andere plantjes aan de kant en een ondergelopen steiger en prieeltje in het water. Voordat het begon te regenen, waren we het water weer uit, om terug te keren naar Flores. Met een kleiner groepje ben ik een beetje langs het water gelopen, langs enkele barretjes, restaurantjes en hotels. Onze bestemming was een simpel winkelcentrum aan de overkant van de brug, met daarin een supermarkt om eten te halen voor onze reis morgen. Echt snel waren ze hier niet bij de kassa, omdat de cassière ook de taak had om alle boodschappen in tasjes te pakken. Onder het genot van enkele cocktails tijdens happy hour keken we even later naar de ondergaande zon en de kleuren in de lucht boven het water waarin dat resulteerde. In een ander tentje zijn we lekker gaan eten, om zodoende ons verblijf in Guatemala af te sluiten. In de afgelopen twee weken hebben we hier een paar mooie en unieke locaties aangedaan, welke zeker de moeite waard waren. De komende laatste paar dagen zullen allemaal wat rustiger gaan verlopen, als we Caye Caulker in buurland Belize en Playa del Carmen in Mexico zullen bezoeken. Het is tijd voor meer ontspanning!

Grace

Wat een avontuurlijke ervaring weer Jassin...Afwijken vd geplande routes en ja de Maya beschaving is een mooie beschaving en vol mysteries..
Geniet van de ontspanning en laat alle indrukken en ervaringen op je in werken...Have fun Jassin..xxx

Teus

Leuk om een goede gids te hebben en zoveel te zien.
ik vraag me ook af hoe de Maya beschaving gestopt is.
op naar de volgende doel !