Lima, deel 1

Voorwoord
Zaterdag 7 september 2013

Een nieuwe reis, een nieuw avontuur! Een jaar na thuiskomst van het verre Azië en enkele maanden na m’n laatste stedentrip naar Istanbul, is het weer tijd voor een verre reis. Een reis van iets meer dan drie weken, naar een continent waar ik nog niet eerder ben geweest. Een reis naar twee zeer bijzondere landen in Zuid-Amerika: Peru en Bolivia. In plaats van helemaal zelfstandig te gaan, heb ik er dit jaar voor de vierde keer voor gekozen om mee te gaan met een groepsreis van Shoestring. Mijn ervaringen met Egypte, China en meest recentelijk Kenia en Tanzania (in 2011) waren dusdanig goed bevallen, dat ik er nogmaals voor had gekozen om met hen weg te gaan. In tegenstelling tot de andere reizen was dit echter een reis voor mensen die alleen reisden, zodat ik niet te midden van koppels of families zal komen te zitten. De afgelopen tijd heb ik me weer grondig voorbereid, door zowel de Lonely Planets van beide landen door te lezen en m’n kennis van de Spaanse taal te vergroten. De reis zou vele letterlijke en figuurlijke hoogtepunten bevatten, dus ik keek er erg naar uit. Beide landen staan natuurlijk bekend om het oude Inca-rijk, waarbij de oude stad Machu Picchu het bekendste restant van is. Maar ook zullen we gedurende onze trip in de Andes lama’s gaan tegenkomen, een vlucht maken over de mysterieuze Nazca-lijnen, zeeleeuwen bezoeken, de duinen in gaan, een boottocht maken over het Titicacameer, een oude zilverstad bezoeken en een trip maken over enorme zoutvlaktes. De reis kan bij voorbaat al niet mis gaan en mijn enthousiasme is daarom ook erg groot. Ik ben benieuwd wat me allemaal precies te wachten zal gaan staan!

Dag 1: Wachten op de vlucht
Zaterdag 7 september 2013

Een rit naar Schiphol is zoals alle andere. Het nemen van een vlucht ook. In afwachting van m'n vlucht naar Madrid om 18.15 keek ik al om me heen om te zien of ik mensen van mijn groep zou herkennen. Vermoedens waren er, maar zekerheid nog niet. Op Madrid Barajas kwam daar echter verandering in, aangezien alle Nederlanders van Shoestring op elkaar bleven wachten. We hadden geen avondmaal gehad en iedereen had honger, dus gingen we met z'n allen op zoek naar een plek om te eten in dit grote maar verlate vliegveld. Er waren twee groepen, één voor de tweeweekse reis, de andere voor de drieweekse. Zelf zat ik in een gezellige groep van 13 personen. M'n Spaanse cursus van de afgelopen weken leek al meteen z'n vruchten af te werpen, aangezien ik aardig wat teksten wist te lezen. Om 23.55 uur hadden we onze tweede vlucht naar Lima in Peru, helaas in een erg simpel vliegtuig van Air Europa, met weinig en niet al te beste eet- en drinkgelegenheden. Ook hadden we geen eigen scherm voor films. In plaats daarvan kon je voor 3 euro oortjes kopen voor de slechte standaardschermen die verspreid door het vliegtuig hingen. Proberen te slapen lukte slechts deels.

Dag 2: De bezienswaardigheden van Lima
Zondag 8 september 2013

Vroeg in de morgen, tegen 5.00 uur, landde het vliegtuig op de luchthaven van Lima. Terwijl we wachtten op de koffers, maakte iedereen goed kennis met elkaar. De groep bestond uit 13 personen, 6 mannen en 7 vrouwen. Tim, Jurgen, Floris, Gerrit, Bart, Manuela, Liesbeth, Sira, Rianne, Nicolette, Nancy en Monique leken nu al gezellige mensen te zijn. Na de douane werden we opgewacht door Lupe, een lokale vrouw die voor de komende drie weken onze gids zal zijn in Peru en Bolivia. We hadden een eigen busje en reden daarmee naar het hotel in de wijk Miraflores, iets buiten het centrum van Lima. Het was een rit van zo’n anderhalf uur, waarbij we onder andere een stuk langs de kust reden. Deze kust was vrij kaal en het leek alsof er nog een enorme boulevard in aanbouw was. Het viel ons meteen op dat het erg mistig was, iets dat hier vaak voorkomt gedurende de hele zomer (hun winter). In het hotel werden we allemaal in tweetallen verdeeld over de kamers en ik zou voor de rest van de reis een kamer delen met de Vlaamse Bart.

We kregen enige tijd om uit te rusten, ons op te frissen en te ontbijten, alvorens we aan een stadswandeling zouden beginnen. Het was namelijk slechts de enige dag die we in de stad zouden hebben. We liepen een stukje richting de bushalte en probeerden onderweg bij de banken geld te pinnen. Enkele personen bleken hier helaas nog best veel last van te hebben, aangezien ze de pasjes niet altijd leken te accepteren. De bushalte zat op een vrij aparte locatie. Nadat we allemaal via Lupe’s chipkaart waren ingecheckt, namen we plaats bij de halte die zich in het midden van een grote hoofdweg bevond. Het had wel iets weg van een metro, want er waren zelfs glazen deuren die open gingen indien de bus was aangekomen. Het was druk in de bus, maar ondertussen konden we wel naar buiten kijken, naar zowel ouderwetse als nieuwe gebouwen, maar ook naar plantsoentjes waar teksten geschreven stonden in het gras.

Lima was een grote stad, maar de belangrijkste bezienswaardigheden bevonden zich op een redelijk centrale plek. Nadat we de bus waren uitgestapt, hadden we vrij direct al geluk, aangezien er een optocht bezig was ter gelegenheid van een of ander christelijk feest. Mannen en vrouwen waren sierlijk verkleed en dansten in het rond, sommigen met een schaar in hun handen. Het was een vrolijke bedoeling en een goed begin van de dag. We liepen door straten met oude, maar soms koloniale huizen en gebouwen met ouderwetse balkonnetjes. We kwamen uit bij een mooie geelgekleurde kathedraal, welke we van binnen eventjes bezochten. Aan weerszijden bevonden zich verschillende nisjes met christelijke beelden. Iets verderop bevond zich een grote overdekte markt, vol gangen met verschillende kraampjes. Groente en fruit waren vrij standaard, maar ook hingen er vele kale kippen en andere stukken vlees. Ook opvallend waren de maïskolven met behoorlijk grote maïskorrels en de maïskolven die donkerpaars waren.

We kwamen uit bij een andere grote kathedraal en hier was het mogelijk om de catacomben te bezoeken. Tijdens een tour onder begeleiding van een gids kregen we diverse religieuze artefacten en schilderingen te zien, alvorens af te dalen naar de daadwerkelijke catacomben waar grote hoeveelheden botten gesorteerd op elkaar gestapeld lagen. Het was een apart gezicht.

Lupe wist een leuk eettentje in de buurt, waardoor we daar iets later met z’n allen plaatsnamen en zowel elkaar als de Peruaanse keuken beter leerden kennen. In heel Zuid-Amerika houdt men van vlees, waardoor dit nooit zal ontbreken op de kaart. Een paar lokale specialiteiten zijn ceviche (een salade met rauwe vis), vlees van de lama of alpaca, cuy (geroosterde cavia), quinoa-soep (quinao heeft wel iets weg van kleine vermicelli) en chicha morada (een drankje van de paarse maïs). Dat laatste drankje bleek goed te drinken te zijn. De maaltijden waren over het algemeen vrij goedkoop. Voor minder dan 40 soles (zo’n 10 euro) kon je hier uitgebreid eten.

Bij de kade van een rivier, met nog enkele historische stukken muur, wees Lupe ons op de sloppenwijken aan de overkant. Alhoewel vele mensen het hier prima hebben, leven er nog genoeg mensen in armoede. We liepen vervolgens nog door een winkelstraat met moderne winkels, alvorens we weer de bus op stapten om terug naar Miraflores te keren. Tegen de avondschemering kwamen we hier aan. Vanwege de uitgebreide en late lunch had niemand meer trek om te dineren. De dames gingen vanwege hun vermoeidheid direct terug naar het hotel, maar ik bleef met de rest van de mannen nog even bij een tentje op een gezellig pleintje zitten. Onder het genot van een lokaal biertje (Cusqueña) leerden we elkaar beter kennen, alvorens wij ook, na een tussenstop bij de supermarkt, naar het hotel terugkeerden. Op de laatste dag zullen we wellicht nog enige tijd voor de stad hebben, maar morgen is het alweer tijd om verder te reizen. Toch hadden we het idee dat Lima voor één dag wel genoeg was. Het was een mooie stad, maar ook weer niet extreem interessant om er vele dagen te verblijven.