Azië 2.0

Azië is een geweldige plek om te reizen en te verblijven. Met pijn in m'n hart heb ik het moeten verlaten. De vele geweldige ontmoetingen met de lokale bevolking en alle andere reizigers zal ik ook enorm gaan missen. Ik heb er ondertussen vele nieuwe vrienden bij! Je leert op deze manier zoveel over andere culturen en dus niet alleen van de bezochte landen. Ik zal in de (hopelijk nabije) toekomst dan ook zeker terugkeren om de resterende landen te gaan zien. Indonesië, de Filipijnen, India, Nepal, Myanmar, Taiwan, Zuid-Korea en Japan: het zouden zomaar weleens plekken kunnen zijn die ik volgende keer toevoeg aan het lijstje waar nu Maleisië, Borneo en Singapore nog op staan.

- Een barbecue met 100 Chinese meiden, april 2010

Ondertussen zijn we bijna twee jaar verder. In de tussentijd is er genoeg gebeurd: ik heb aan een tweetal grootse projecten op de TU Delft gewerkt en ben wat reizen betreft in de VS, Kenia, Tanzania en Rusland geweest. Dit jaar is het weer tijd voor iets anders. Na een redelijk abrupt einde van mijn reis door Zuidoost-Azië in 2009 en 2010, en met het vooruitzicht om dit najaar ofwel PhD te gaan doen, dan wel een vaste baan te gaan zoeken, heb ik besloten om tot die tijd mijn geweldige reis van toen te vervolgen. Het blijft echter niet bij vervolgen, aangezien ik vanaf 11 maart in 199 dagen meer plekken zal gaan bezoeken dan ‘slechts' Maleisië, Borneo en Singapore. Het is tijd om terug te keren naar het prachtige Azië en opnieuw bijzondere avonturen te beleven!

Vanwege de andere seizoenen en de bijbehorende weersomstandigheden zal ik niet beginnen waar ik de vorige keer geëindigd ben, in Kuala Lumpur. In plaats daarvan zal ik het volgende gaan doen. Ik zal beginnen in de Filipijnen -een land bestaande uit meer dan 7000 eilanden- en daar op enkele prachtige tropische stranden (en de rijke wateren ernaast) een rustige start maken van alles wat er daarna nog komen gaat. Met het vliegtuig zal ik vervolgens naar Japan gaan, het land van de rijzende zon. Hier zal ik proberen de enorme taalbarrière te weerstaan, ondertussen genietend van heerlijke sushi, megagrote steden en beeldschone tempels. Met een ferry vaar ik door naar Zuid-Korea, een land waar het strenge regime van het noorden ongetwijfeld voelbaar zal zijn, en waar een oude bekende me een paar plekken zal laten zien waar de doorsnee toerist nooit naartoe zou gaan. Op Java in Indonesië zal ik op zoek gaan naar m'n roots, kennis maken met familieleden die me slechts als baby kennen, en uiteraard genieten van wat dit prachtige land nog meer te bieden heeft. De reis vervolgt naar het eindpunt van de vorige keer, om ditmaal ook de rest van Maleisië te kunnen bekijken, zoals historische steden, woeste jungles en tropische eilanden. De echte jungle-ervaring zal echter hierna volgen, als ik Maleisisch Borneo bezoek met zijn orang-oetans, dichte oerwouden en reusachtige grotten. Bijkomen kan ik vervolgens in Singapore, een moderne metropool waar ik kan proeven van een echte Singapore sling. Ten slotte zal ik terugkeren naar Indonesië, om op Bali en Lombok te midden van mooie stranden, rijstterrassen en tempels terug te kijken naar enkele hopelijk geweldige maanden.

Als ik mijn beide reizen door Azië achter elkaar zou zetten, kom ik uit op een trip van bijna een jaar, met een ongelofelijk aantal landen, plaatsen en bezienswaardigheden, veel bijzondere gebeurtenissen en een enorme gastvrijheid van de plaatselijke bevolking. Als dank hiervoor wil ik graag iets terugdoen; niet alleen maar zelf rondreizen en genieten, maar ook een steentje bijdragen aan de mensen die dit -weliswaar indirect- mogelijk hebben gemaakt. Als ultieme afsluiting van mijn reis zal ik daarom afreizen naar Nepal, het armste land van Azië, en daar m'n handen uit de mouwen steken. Een viertal weken zal ik voor Activity Internationalvrijwilligerswerk gaan doen door op ofwel een school, dan wel een weeshuis, Engelse les te geven aan jonge kinderen en docenten. Hiermee hoop ik hen een betere toekomst te kunnen geven, zodat ze later net zo kunnen genieten van het leven als ik dat heb kunnen (en zal blijven) doen!

Omdat de landen die ik ditmaal wil gaan bezoeken niet direct naast elkaar liggen, het vrijwilligerswerk vaste startdata heeft, en ik op sommige plekken zit ten tijde van het hoogseizoen, heb ik mijn planning van tevoren al vastgelegd. Voorafgaand aan de reis heb ik alle vliegtickets al geboekt, de te bezoeken plaatsen bepaald en op diverse plekken accommodatie geregeld. Dit heeft uiteraard zijn voor- en nadelen. Alhoewel ik tijdens mijn reis minder speling zal hebben qua reisduur op bepaalde plekken, scheelt het me veel zoekwerk naar interessante bestemmingen en goede verblijfplaatsen. Dit gaat via de computer met internet thuis toch net wat handiger. De reis die ik nu voor ogen heb, is mooi, afwisselend en bijzonder; ik kijk er daarom ook heel erg naar uit om aanstaande zondag te mogen vertrekken.

Het is niet mijn eerste reis, vandaar dat het relatief eenvoudig was om al mijn benodigde bagage bij elkaar te rapen. Het kopen van nieuwe spullen was niet nodig. Wel heb ik ditmaal een netbook bij me, zodat ik tijdens de reis mijn foto's al kan bekijken en uitzoeken. Terugdenkend aan het enorme aantal foto's waar ik de vorige keer mee thuiskwam (ongeveer evenveel als het aantal Filipijnse eilanden), is dit echt geen overbodige luxe! Tevens zorgt de netbook ervoor dat ik tussentijds mijn reisverhaal makkelijker en sneller kan uittypen dan via het toetsenbordje van mijn smartphone! Dit betekent ook dat ik dit reisverslag eenvoudiger zal kunnen bijhouden als ik over draadloos internet beschik! De komende maanden zullen hier dan ook regelmatig updates gaan volgen over mijn belevenissen!

Tot de volgende keer vanaf de Filipijnen!

11/03 - 06/04: Filipijnen
10/07 - 31/07: Maleisisch Borneo
31/07 - 06/08: Singapore
06/08 - 26/08: Indonesië - Bali & Lombok
27/08 - 25/09: Nepal

P.S. Ditmaal zal ik op deze ReisMee-site geen foto's plaatsen. In plaats daarvan zullen deze te vinden zijn viade Links-sectiein de rechterkolom van deze site. In deze kolom is het overigens ook mogelijk om je aan te melden voor de mailinglist, zodat er bij ieder nieuw geplaatst verhaal een mailtje naar je verstuurd zal worden.

Arthur Kessing

Beste Jasin,

Dede en ik wensen je goed avontuur in zuid-oost Azie. Veel plezier en geniet van deze werelden, nu het nog kan. Voorzichtig en een goed terugkomst.

Teus

Hoy Jassin, ik wens je een mooie reis met veel kijk plezier, lekker genieten! Liefs van mij Teus

grace

Lieve Jassin,

verkeerde maand geschreven op de kalender over jouw wereldreis.
Desalniettemin wensen wij jou een goede,fijne,gezond en avontuurlijke verblijf in de Filipijnen.
Liefs van Henk en Grace.

Anne

Hey!
Ik zie dat je weer voor een lange tijd op reis bent. Wat ontzettend gaaf!!! Je hebt sinds egypte wel de reiskriebbels te pakken gekregen zeg....
Ik zal je volgen......HAVE FUN...maar dat gaat zeker lukken