Nog 3 dagen: Sint-Petersburg & Moskou

Voor de tweede keer dit jaar heet ik je van harte welkom op mijn reisblog! Na een ontzettend avontuurlijke vakantie door Kenia en Tanzania afgelopen zomer, is het deze winter tijd voor iets totaal anders! Aangezien de voorspelde horrorwinter in Nederland zich op dit moment niet echt wil vertonen, heb ik besloten zelf de winterse sneeuw op te zoeken. Deze hoop ik over drie dagen, vanaf 27 december 2011, te vinden in de twee grootste steden van het grootste land ter wereld: Sint-Petersburg en Moskou in Rusland! Voor maar liefst acht dagen zal ik hier proberen de ijzige kou te weerstaan en te genieten van al het moois dat deze steden herbergen. De strenge Siberische vorst zal ik niet gaan meemaken, maar met temperaturen van ongeveer -10°C en kans op sneeuw, gaat er zeker lekkere warme kleding mee!

Dit keer zal ik niet alleen op het vliegtuig stappen; m'n moeder Ria heeft aangegeven deze twee wereldsteden ook graag eens te willen zien, dus ook zij zal gaan ervaren hoe oud en nieuw op het Rode Plein gevierd wordt. Er staat een vol programma op de boeg, waarbij we voor elke stad drie dagen de tijd zullen hebben. Na een vlucht op dinsdag, hebben we woensdag, donderdag en vrijdag de tijd om in Sint-Petersburg de wereldberoemde Hermitage te bezoeken, kennis te maken met het Russische verleden, prachtige paleizen te bewonderen en als klap op de vuurpijl een balletvoorstelling bij te wonen van de Notenkraker. Op vrijdagnacht zullen we de nachttrein nemen naar Moskou, waar we de volgende ochtend, op oudejaarsdag, zullen arriveren. Hopelijk zullen er die dagen, in tegenstelling tot enkele dagen van de afgelopen weken, geen grote demonstraties plaatsvinden naar aanleiding van de recente verkiezingen. Zodoende kunnen wij ongestoord het nieuwe jaar inluiden met een glaasje wodka (en nog meer vuurpijlen), de grootsheid van het Kremlin aanschouwen en meedoen met allerlei winterse activiteiten!

Op dinsdag 3 januari 2012 zullen we terugvliegen naar Nederland, waarbij we hopelijk op een mooie reis kunnen terugkijken. Maar eerst is het, na vele voorbereidingen betreffende alle boekingen, visa en het programma, tijd om in te pakken en te genieten van twee kerstdagen van ongeveer +10°C! Bij deze fijne feestdagen gewenst!

Tot de volgende keer, ofwel vanuit Rusland als ik over internet beschik, dan wel vanuit Nederland als we weer terug zijn!